همه چیز در مورد چای

همانطور که می دانید چاي در سراسر جهان به سه شکل چاي سیاه(Tea Black)،چاي سبز (Tea Green) و چاي سفید (white tea) عرضه می شود.مشخص شده است که از نظر میزان تاثیر آنتی اکسیدان (خاصیت ضد سرطانی) دو فنجان چاي با 20 لیوان آب سیب یا 4 لیوان آب پرتقال برابري می کند.عصاره چاي حاوي موادی چون کاتچین ها و بسیاری ترکیبات مفید دیگر است که طبق مقالات علمی متعددی میتوانند منجر به کاهش احتمال ایجاد سرطان و بیماری های قلبی عروقی شود. همچنین پلی فنل موجود در چاي در قوي تر شدن دیواره هاي عروق و همچنین تنظیم قدرت انتقال دهندگی عروق نقش دارد. وجود فلوراید در چای باعث محافظت از دندان ها می شود. نتایج اخیر منتشر شده آزمایشات پزشکی نشان می دهد ، مصرف روزانه پنج فنجان چاي باعث کاهش LDL (کلسترل بد) به میزان 11٫1 درصد می شود و کلسترول کلی بدن (TC) تا 6٫5 درصد کاهش پیدا می کند .

چگونگی دم کردن چاي سیاه :

آب رابه درجه جوش رسانده (100 درجه سانتی گراد) سپس روي چاي میریزیم- زمان دم کشیدن نباید کمتر از 30 ثانیه و طولانی تر از 5 دقیقه گردد- زیرا پس ازآن تانین چاي بتدریج آزاد شده و اثر محرك کافئین را خنثی و طعم چاي را نیز تلخ می کند. چاي تا پیش از 2 دقیقه از دم کشیدن اثر محرك دارد اما پس از این مدت بتدریج از خاصیت محرك بودن آن کاسته شده و به خاصیت آرام بخشی آن افزوده میگردد. پس از گذشت 5 دقیقه از دم کشیدن چاي کاملا به یک آرام بخش مبدل میگردد .

ترکیبات تشکیل دهنده چاي:

1-کافئین

2- تیوفیلین (THEOPHYLLINE ) : این ماده ساختاري همچون کافئین دارد که هم در چاي سبز و هم سیاه موجود می باشد. اثرات آن در بدن عبارت است از : شل کردن عضلات نایژه هاي ریه، افزایش جریان خون کلیه ها، افزایش انقباض پذیري و کارایی عضلات قلب، افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون و اثرات ضد التهابی .

3- تانین ( TANNIN ) : یک پلی فنول تلخ مزه میباشد. که اثر آن در بدن آرام بخشی سیستم عصبی مرکزي انسان میباشد. یک عیب تانن این است که از جذب مواد معدنی به ویژه آهن ممانعت میکند .

4- تیانین (THEANINE ) : در چاي چندین آمینو اسید وجود دارد اما بیشترین میزان اسید آمینه چاي را تیانین تشکیل میدهد. عمده طعم چاي به خاطر وجود همین ماده است .

5- کاتچین ( CATECHIN ) : این ماده بسیار مفید بوده و براي سلامتی بسیار سودمند است. کاتچین در چاي سبز و سیاه وجود داشته اما میزان آن در چاي سبز بیشتر میباشد. اثرات آن عبارتند از : ضد سرطان ، کاهش دهنده کلسترول خون، یک آنتی بیوتیک و آنتی ویروس قوي، جلوگیري از افزایش یافتن فشار خون و جلوگیري از افزایش یافتن قند خون .

6- ویتامینهاي COMPLEX B,C,E و ویتامین E که براي بدن بسیار مفید است. ویتامین C کاهش دهنده استرس بوده و علایم سرماخوردگی را نیز تقلیل میدهد. ویتامین های ب کمپلکس به متابولیسم کربوهیدرات ها کمک میکند .

7- فلوراید و فلووانوئید (FLAVONOID) : فلوراید در استحکام دندان و فلووانوئید از ایجاد بوي بد دهان پیشگیري کرده و همچنین دیواره عروق خونی را تحکیم میکند .

8- همچنین چاي حاوي فیبر، کربوهیدرات، لیپید و کاراتنوئید نیز میباشد . فواید چاي براي سلامتی بدن عبارت اند از :

1- پیشگیري، تسکین علایم و تسریع بهبودي سرماخوردگی و آنفولانزا .

2- پیشگیري از بوي بد دهان .

3- پیشگیري و کاهش اثرات دیابت نوع دوم .

4- کاهش علایم مواد حساسیت زا .

5- کاهش علایم عارضه پارکینسون .

6- گسترش عفونت ویروس HIV را در بدن کاهش میدهد .

7- حفظ کننده تعادل مایعات بدن میباشد .

8- رفع خستگی و استرس .

9- پیشگیري و التیام درد بیماري آرتروز .

10- پیشگیري از عارضه پوکی استخوان .

11- آسیبهایی که سیگار به DNA وارد می آورد را کاهش میدهد .

12- کند کننده روند پیري .

13- جلوگیري از لخته شدن خون .

14- یک ضد ویروس و ضد باکتري .

15- افزایش متابولیسم و کمک به کاهش وزن .

16- افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن .

17- اثرات ضد التهابی دارد .

18- تصفیه خون و کنترل فشار خون و کلسترول .

19- پیشگیري از اختلالات پوستی .

و به طور کلی :

مصرف چاي باعث تسریع حرکات تنفسی ، بهبود در گردش خون ، رفع خواب آلودگی ، احساس تجدید نیرو ، تقویت نیروي فکري ، گوارش بهتر غذا و تعریق میشود از این رو چاي را هنگام خستگی ، ضعف عصبی ، میگرن ، بیماريهاي قلبی و آسم میتوان تجویز نمود . چاي ممکن است در کاهش خطر برخی بیماریهاي مزمن عمده مثل سکته ، حمله قلبی و بعضی سرطانها مفید باشد، این مطلب را دکتر جان وایسبرگر ، عضو بلند پایه موسسه بهداشت امریکا ، واقع در یک مرکز تحقیقاتی در نیویورك اعلام میکند . نوشیدن چاي میتواند از پوسیدگی دندانها جلوگیري کند ؛ و این امر خبر بسیار خوبی براي تمام مردم دنیا محسوب میشود ، چرا که چاي پس از آب پر مصرفترین نوشیدنی در دنیاست و روزانه یک میلیارد فنجان چاي در دنیا نوشیده میشود .

support
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code